Ma 2012. May 22., Tuesday, Júlia és Rita napja van. Holnap Dezső napja lesz.


fresh menu leftfresh menu right
Kevésbé hizlal az étel nyersen, mint főve PDF Print E-mail
Written by temesvarihirek.ro   
Thursday, 10 November 2011 15:24

Többet gyarapodott a kísérleti egerek testsúlya akkor, amikor főve kapták az ételt, mint amikor ugyanazt az élelmiszert nyersen kellett elfogyasztaniuk - idézte a Harvard Egyetem kutatóinak megállapítását a Scientific American elnevezésű ismeretterjesztő folyóirat (www.scientificamerican.com).

Az eredmény azt jelzi, hogy az élelmiszerek konyhatechnikai előkészítése hatékonyabbá teszi a bennük tárolt energia felhasználását.
Az élelem a testünket energiával ellátó üzemanyag, ám Rachel N. Carmody és csoportja vizsgálataiban arra jutott, hogy a belőle hasznosítható energia nem csupán kalóriatartalmától függ, hanem attól is, miként van előkészítve a fogyasztásra.

A kísérleti állatok húst és édesburgonyát kaptak különböző módokon előkészítve: egészben vagy áttörve, illetve nyersen vagy főve. Az áttört húst és burgonyát tartalmazó étrenden tartott egerek többet híztak a kísérlet ideje alatt, mint a nyers koszton lévő állatok, a legtöbbet pedig a főtt ételen tartott rágcsálók szedték magukra.

A megfigyelés megmagyarázza az ember 2 millió évvel ezelőtt megszerzett evolúciós előnyét is. A kutatók szerint a tűzhasználat és az élelmiszerek hőkezelése olyan extra energiához juttatta az embert, amely lehetővé tette nagyobb testméretének és összetettebb agyának kifejlődését. Az egykori evolúciós előny a modern ember rendelkezésére álló élelmiszerbőség mellett azonban gyakran a kelleténél nagyobb súlygyarapodáshoz vezet.
A tanulmányt teljes terjedelmében az amerikai tudományos akadémia folyóirata, a PNAS ismertette.

MTI

 

Last Updated on Thursday, 10 November 2011 15:27
 




Minden jog fenntartva © 2010 www.temesvarihirek.ro Médiajánlat - Jogi Nyilatkozat - Impresszum - Kapcsolat